Alt du bør vide om søgemaskinemarkedsføring

 
0
Posted 01/05/2018 by Christoffer Martini in techblogs

I denne digitale tidsalder bliver næsten alt online, og markedsføring er bestemt ikke en undtagelse. Det er efterhånden helt normalt, at internettet er det første og måske eneste værktøj, der bruges til at shoppe varer eller services. Derfor bør search engine marketing være en vigtig del af enhver forretningsplan. I dag er det meget vigtigt for en virksomhed at have en solid online tilstedeværelse, da folk foretrækker at søge online for næsten alt. Hvis din virksomhed ikke er tilstede online, taber du desværre en chance for at nå dine potentielle kunder.

I dag har mange virksomheder erkendt nødvendigheden af search engine marketing (SEM) som aldrig før. Mange virksomheder bruger SEM, men stadig mange forstår det ikke eller bruger det ikke endnu. SEM er et ord, der ofte høres, men uden at man forstår, hvad det virkelig er. Lad os finde ud af, hvad SEM faktisk er.

Hvad er search engine marketing (SEM)?

Nogle betragter SEM som et samlet betegnelse for betalt og organisk søgning, mens andre blot anser det for at være en synonym for betalt søgning, Der findes et bredt udvalg af fortolkninger, der gør det forvirrende og frustrerende for os at forstå, hvad SEM faktisk er. I bund og grund betyder det engelske “search engine marketing” på dansk “søgemaskinemarkedsføring”. Det er markedsføring af en virksomhed ved hjælp af betalte annoncer, der vises på søgemaskinens resultatsider. SEM bruger betalte annoncer for at få mere trafik. SEM giver virksomhederne mulighed for at øge deres online synlighed. Ved hjælp af SEM kan annoncører nå de potentielle kunder, på det tidspunkt, hvor brugerne søger efter bestemte produkter og services online. Bedre kendt som Pay-Per-Click (PPC). Der findes forskellige former for annoncer, såsom små tekstbaserede annoncer, produktliste annoncer og mange andre. Produkt annoncer er mere visuelle, da de giver brugerne mulighed for at se produktet og vigtige oplysninger, såsom prisen på produktet og anmeldelser.

Søgemaskinemarkedsføring giver annoncørerne mulighed for at sætte deres annoncer foran potentielle kunder. Intet andet reklamemedium kan gøre dette på en så effektiv måde, hvilket er årsagen til, at SEM anses for at være en stærk metode til få virksomheden til at vokse.

Fordele ved SEM

SEM er utvivlsomt en af de mest omkostningseffektive måder at nå ud til målgruppen på det tidspunkt, hvor de har størst tendens til at købe. Med søgemaskinemarkedsføring er din annonce placeret på den sponsorerede sektion af søgemaskinens resultatside. Placeringen af din annonce er baseret på, hvor meget du betaler for søgeordene. De fleste virksomheder vælger både søgemaskinemarkedsføring (SEM) og søgemaskineoptimering (SEO). SEM er blandt andet en hurtig metode til at generere nye kunder på. Lad os tage et kig på nogle af de andre fordele SEM byder på.

Perfekt timing

Når du forsøger at skabe trafik, er det vigtigt, at du kun får relevante personer til at se din annonce. Med PPC-annoncer (Pay-Per-Click) kan du målrette mod kunder, der rent faktisk søger efter dit produkt og din service, eller som er parat til at købe. SEM gør det muligt for virksomheder at nå frem til kunderne på det rigtige tidspunkt.

At måle resultaterne

Med en ordentlig PPC kampagne kan resultaterne måles og analyseres nemt. Det giver mulighed for at spore resultaterne og foretage en dybdegående kampagneanalyse, og ved hjælp af disse resultater kan du optimere søgeordene og arbejde i overensstemmelse hermed.

Brand awareness

For at opbygge et stærkt brand i en stigende digital kultur, bør du anvende søgemaskinemarkedsføring. Det er en kendsgerning, at jo højere dit produkt rækker i søgemaskinerne, des mere sandsynligt vil forbrugere klikke på det og skabe trafik, hvilket i sidste ende øger dit brands tilstedeværelse.

SEM tendenser, der forventes at dominere 2018

År 2017 var fænomenalt for søgemaskinemarkedsføring, og 2018 forventes at være endnu mere lovende. Da vi næsten er i slutningen af året 2017, er det på tide at kigge fremad og se hvad 2018 har på markedet for søgemaskinemarkedsføring. Så uden at spilde mere tid, lad os se på nogle SEM trends i 2018.

Bedre synlighed med indbyggede annoncer

De fleste brugere finder afbrydende annoncer irrelevante og frustrerende, og dette fælles problem er bedst imødekommet af indbyggede annoncer. Disse annoncer forventes at styre søgemaskinemarkedsføringen i 2018. Disse annoncer gør det lettere for virksomheder at markedsføre deres tilbud på en ikke-forstyrrende måde, der let blandes med miljøet, som en bruger er mest komfortabel med. Disse annoncer er indbygget så kunderne næsten ikke forstyrres af dem.  Annoncører vælger indbyggede annoncer, da det anses for at være bedre at opbygge tillid og engagement med potentielle kunder på denne måde.

Visualisering i spotlight

I det kommende år forventes det, at visualisering vil være i fokus. Visuelt indhold kan være billeder eller videoer, og i takt med at søgninger bliver mere visuelt fokuserede, er det vigtigt at fokusere på, hvordan forbrugerne søger visuelt indhold. Med et billede eller en video har kunderne en tendens til at engagere sig på et langt dybere niveau, da der bruges visuelt rige og interaktive elementer for at skildre en ordentlig besked, hvilket er fristende nok til at overbevise kunderne om at købe produktet eller services. Efter at have realiseret behovet vil tendensen med at bruge højkvalitets video- og billedindhold sandsynligvis stige i det kommende år.

Gør dig klar til kundefokuseret indhold

Alle søgemaskinerne tager et skridt fremad for at gøre søgningerne mere personlige end nogensinde, og hjælper også brugerne med at finde kontekstualiserede resultater. Kundefokuseret indhold forventes at være en tendens at se i 2018, og dette ved hjælp af maskinindlæring og kunstig intelligens. Kunder forventer et mere personlig indhold, og for at leve op til deres forventninger skal du være klar til at tilbyde et mere kundefokuseret indhold.

Søgemaskinemarkedsføring er stigende, og dermed er mulighederne for forskellige virksomheder til at interagere med deres kunder på en effektiv måde blevet grænseløse. Forhåbentlig er denne blog inspirerende nok for dig til at starte din søgemaskinemarkedsføring i dag. Du kan komme i kontakt med FIFIUM for at få hjælp til din Digital Markedsføring. Kontakt os i dag, og lad os drøfte fremtiden. 


0 kommentarer



Skriv til bloggeren


Hvad syntes du om bloggen?


(ndvendig)